قصص

قصه مدافن الصدفي ( كامله)

عمرك سمعت حد بيقولك(اذكروا محاسن موتاكم).. كتير مش كده واكيد الكلام ده عشان الشخص ده مشي خلاص وملهوش لازمة انك تجيب سيرته بكلام مش كويس.. لكن تعمل اي لو عرفت ان في حد نزل القبر مع حد ميت وطلع وقال كلام غريب حصل جوه القبر
_ ازيك يا سيد.. اومال والدك فين؟
_ والدي.. والدي مات يا حسن مات وسبلك رسالة قبل ما يموت.. بيقولك كفاية الي عرفته وروح بيتك ومتسألش تاني في الموضوع ده
_ احكيلي والدك مات ازاي يا سيد ده كان معايا امبارح
وبدأ سيد يحكي الي حصل.. وقررت ارجع بعد ما سمعت الحقيقة لكن وانا معدي من قدام قبر مفتوح سمعت صوت واحد بيثتغيث ان حد يلحقه.. قربت من القبر ودخلته وكانت المفاجأة
….
مدافن الصدفي
مبدئيا كده انا مش صاحب القصة انا واحد لقيت القصة دي متسجلة علي تليفون واقع قدام قبر مفتوح وسمعت الي فيه وياريتني ما سمعته وعاوز اقول لكل شخص بيسمع او بيقرأ الكلام دلوقتي.. استعيذ بالله من الشيطان الرجيم وحصن نفسك عشان هحكيلك اكتر حاجة مرعبة سمعتها في حياتي.. اسمعوا
..
انا مش عارف ابدأ منين كفاية اقولكم اني بسجل الكلام ده وانا قاعد في قبر مفتوح ايوة في قبر مكنتش اعرف ان الحكاية دي هتوصلني للوضع ده بس انا اتحذرت ومسمعتش الكلام.. انا اسمي حسن عبدالله الصدفي عندي 24 سنة عايش مع والدي ووالدتي في القاهرة ومليش اخوات.. بشتغل صحفي بس لسه تحت التمرين حلمي اكون صحفي كبير وليا شعبية.. من غير كلام كتير ملهوش اي لازمة.. قصتي بتبدأ من يوم كنت في الشغل واتصل بيا والدي.. رديت عليه
_ الو ايوة يا بابا
_ ايوة يابني تعالي بسرعة.. عمك فوزي مات
..
قفلت السكة ونزلت جري بعد ما استأذنت من مديري.. ركبت تاكسي وطيران علي البيت
وصلت.. صراخ وعويل وعياط.. كنت ببكي من غير ما احس علي فراق عمي.. اغلي الناس علي قلبي دخلت البيت كان عمي اتغسل وبيتكفن واتحط في النعش عشان نتحرك بعمي لمثواه الاخير.. القبر، اتحركنا وكل الناس بتقول
لا إله إلا الله.. ان لله وإن إليه راجعون
وصلنا المقابر .. نزلنا النعش على الارض لكن انا لاحظت حاجة في شاب هو الي واقف هينزل الجثة معايا بمعني اصح ده التربي وفي راجل كبير واقف وراه رجله مقطوعة.. الراجل ده انا عارفوا كويس ده عبدالتواب التربي واكيد ده ابنه بس انا اخر مرة شوفتوا يوم وفاة جدي مكنش كده كان سليم
نزلت جثة عمي القبر مع الولد ده واتقلي زي المتعارف عليه انزل بضهرك واخرج بوشك
نزلنا الجثة علي الارض وخرجنا
وقرينا الفاتحة لعمي ومشينا.. واحنا ماشيين عدينا علي مساكن متواضعة جداً جمب الترب هي مش بيوت تقدر تقول عشش او اكواخ
وسمعت اتنين بيتكلموا وداير ما بينهم الحوار ده
..
_ هو عبدالتواب علم ابنه الشغلانة بعد الي حصلوا
_ اه بس ياريت ميكونش علموا طول اللسان
_اه علي رأيك الواد لسه صغير ومش حمل عقاب الاموات
_ ربنا يسترها
هو ده الحوار الي سمعتوا ولفت انتباهي كلمة عقاب الاموات يعني اي.. هي الاموات هتعمل ايه دول اموات.. انا لازم اعرف اي الحكاية بالظبط ولازم ارجع تاني
رجعت البيت وانا مش عارف ادور ورا الموضوع ده ولا بلاش بس ده هيكون اول تحقيق صحفي ليا.. لا انا هرجع وهسمع وهيبقي سبق صحفي كبير جداً انا متأكد انه موضوع كبير
استنيت 3 ايام العزا خلصوا وروحت المقابر من تاني بس المرة دي روحت ناحية المساكن وخبطت علي باب بيت عشوائي.. فتحلي واحد في الاربعينات من عمره وقلي
_ نعم.. اؤمر
_ انا اسمي حسن وبصراحة كده بدون مقدمات انا جاي اسأل حضرتك عن حاجه بس
_حاجة اي اتفضل الاول
_ هو اي حكاية عبدالتواب التربي واي موضوع عقاب الاموات ده
_ انا معرفش حاجه يا استاذ اتفضل مع السلامه
_ حضرتك انا مش طالب حاجة غير اني اعرف بس انا سمعت كلام وانا صحفي وده شغلي.. احكيلي ارجوك
بعد الحاح وضغط مني الراجل بدأ يتكلم ويقول
_ عبد التواب ده كان التربي بتاع المقابر دي وهو وراث الشغلانة دي عن جدود جدوده لكن هو كان عنده مشكلة ولسه عنده ان لسانه طويل.. مش تسمع دايما يقولك لما تاجي تدفن حد لو سمعت حاجة جوه متحكيش
عبدالتواب بقا كان ماشي بالعكس كان الي يشوفوا يحكيه وللناس كلها.. والكل حذره من الي بيعملوا ده لحد ما في يوم كان بيعدي الطريق ووالله يا استاذ خبطتوا عربية كانت من غير سواق.. احنا كلنا شوفنا العربية واتسببت الحادثة في بتر رجله.. الغريبة ان عبدالتواب مربطش الي حصلوا بالمصايب الي بيعملها وحاليا ابنه سيد هو الي ماسك الشغلانة
بس يبني هي دي كل حاجة اعرفها
_طيب ممكن توصلني لبيت عبدالتواب التربي انا عاوز اشوفوا واتكلم معاه
فعلاً الراجل وصلني لبيت عبدالتواب التربي.. خبطت فتحلي واحد ده سيد وقلي
_ اهلا وسهلا بحضرتك.. في حالة وفاة عندكم؟
_ لا انا جاي اسأل علي السيد الوالد لو موجود
_ اه موجود اتفضل طبعا
دخلت البيت وشوفت عبد التواب قاعد علي كنبة صغيرة وجنبوا العكاز بتاعه وقلي
_اهلا وسهلا بيك نورت يا ابني خير سمعت انك عاوزني!!
_ انا بصراحة كده هاجي معاك دوغري وهقولك اني صحفي وسمعت كلام كتير عن حضرتك وعاوز اسمع منك وبالتحديد موضوع عقاب الاموات
_ دي ناس مجنونة يا استاذ مفيش حاجة اسمها عقاب الاموات والي حصلي حادثة قضاء وقدر
بس بما انك عاوز تسمع.. فشوف يا سيدي انت واحد فضولك جابك لحد هنا انا ممكن اكون راجل جاهل لكن صدقني الي هحكيه حصل.. رغم الي هحكيه صعب لكنه مخيف اكتر
انا اسمي عبد التواب التربي وارث الشغلانه دي عن جدود جدودي.. اجيال بتسلم اجيال اسرار وقصص وحكايات ودايما كانت التحذيرات لو شوفت حاجه جوة القبر اعرف انك عندك شفافية لكن اوعي تطلع تحكي الي حصل لاي حد مهما كان هما هيزعلوا وهينتقمو ا.. طبعاً انا كنت بسمع الكلام ده وبضحك والله
ومن يوم ما استلمت الشغلانة دي مكان ابويا وانا بشوف حاجات غريبة لكن كنت بطلع وبحكي للناس وكانت الناس بتصرخ في وشي وتقولي حرام عليك مش عاوزين نسمع انت كده بتغضب ربنا.. لكن كانت في ناس بتسمعني.. الموضوع بدأ معايا بعد وفاة ابويا علي طول ولحد دلوقتي فاكر جثتها.. جثة الست عواطف واحنا ما شاء الله عندنا ميزة كدة الجنازة الي بتبقي جاية علينا.. الناس بتعرف هي مين واي حصل معاها قبل موتها فكانت بتوصلني الاخبار والجنازة في الطريق للمقابر.الست عواطف كانت ست مكروها من الكل بسبب لسانها كانت بتأذي الناس مش كويسة لمجرد رفضهم انهم يساعدوها… وصلت جثة الست عواطف ونزلنا النعش علي الارض وفتحنا باب القبر ودخلنا نزلنا جثتها علي الارض وريخت الكفن عن وشها.. اعوذ بالله اي ده الست دي ميتة وفي عينيها نظرة خوف وفزع.. لكن حصلت حاجة غريبة ومخيفة جداً.. بوقها اتفتح ودود.. دود مقرف جداً بدأ يخرج من بوقها.. منظر مقرف جداً مش قادر استحمل بصيت علي ابنها الي كان واقف جمبي لكن واضح انه مش شايف حاجة.. رجعت بصيت للجثة تاني.. الجثة سليمة مليون في المية ومفيش اي حاجة من الي انا شوفتوا ده
خرجت بره القبر.. وبدأت احمي للناس الي شوفتوا تحت فرد وقال حرام متحكيش حاجة يا عبدالتواب انت مش قد اذاهم.. كنت بضحك عليهم واقولهم كفاية جهل دول اموات هيعملوا اي يعني
رجعت البيت في اليوم ده وانا مش مصدق الي شوفتوا في القبر وبقول كل دي اوهام مفيش حاجة من دي اكيد انا من الحكايات الي سمعتها عن الست ومنظرها المخيف وهي ميتة هو السبب.. عملي تهيؤات
وعلي بليل لقيت باب البيت بيخبط فتحت كان شيخ البلد الحج بسطاوي وكان باين علي وشه انه زعلان ومدايق وقلي
_ ازيك يا عبدالتواب عامل اي؟
_ الحمدلله يا حج تمام والله
_انت عارف انا جيلك ليه مش كده؟
_ لا بصراحة يا حج مش عارف بس احب اعرف لو كان في الامكان يعني
_ اي الي انت عملتوا في اخر جنازة ده بقي كده تطلع تحكي الي شوفتوا جوه.. انت مش عارف ان الاموات ليهم حرمة ومش عارف انك كده بتأذي نفسك والجهلة الي قعدوا وسمعوك
_ انت كمان هتقول كده يا حج.. طيب دول اموات هيعملوا اي يعني
_ حرام يبني انت عارف انت بتقول اي.. حرام عليك انت لو فضلت باسلوبك ده هتخسر الدنيا والاخرة انا همشي دلوقتي وربنا يهديك واتمني متحصلش تاني
..
ومشي كنت مستغرب من رد فعلوا بصراحة دول اموات هيعملوا اي هيطلعوا من قبرهم مثلا
بعدها بيومين لقيت الباب بيخبط الساعة كانت 8الصبح وعرفنا ان واحد اسمه رضا مات مقتول والكل عارف ان رضا ده كان دجال وكان مؤذي بطريقة متتوصفش
خرجنا انا وسيد الي كان بيساعدني في النظافة قدام القبر ونظفنا قدام القبر والغريب ان الجنازة مكنش فيها حد مفيش غير الناس الي شايلة النعش
نزلوا النعش وواحد منهم شال معايا الجثمان عشان ننزلوا القبر.. نزلناه علي الارض ورخيت الكفن عن وشه… ها الراجل ده وشه كان متشوه مقتول محروق ولا اي.. منظره صعب.. لكن مش ده المرعب في الموضوع.. المرعب ان الجثة قطعت الكفن ومسكت ايدي وصرخت.. انا كمان صرخت وطلعت اجري بره القبر والي كان معايا طلع يجري هو كمان بس لما خرجنا الراجل قال انه مشفش حاجة هو خاف من رد فعلي
بدأت الناس الي ساكنة جمبي تقرب وتسأل هو في اي بالظبط.. بدأت احكي لكن في ناس بمجرد ما جبت سيرة القبر والي حصل جوه مشيت وهي بتقول حسبي الله ونعم الوكيل فيك كفاية كده حرام عليك مش عاوزين نسمع تاني.. وفي ناس وقفت وسمعت وكانت خايفة من الي بحكيه لكن انا نزلت القبر تاني عشان ابص علي الجثة كانت سليمة والكفن سليم.. هو في اي انا أي الي بشوفه ده معقول يكون بيتهيألي لا اكيد انا شوفت ده بجد.. رجعت البيت وانا مرهق وسيد عمال يقولي يا بابا الكلام ده محدش يصدقه انت تعبان ومحتاج ترتاح.. ارتاح بس كده وانا هباشر الشغل اليومين دول مكانك… رفضت وقولتله لا يبني انا كويس ومش هقعد في البيت.. الموضوع ده مرفوض
..
بصراحه يبني كنت خايف عليه جداً وهو مش
هيستحمل الي انا بشوفه… ريحت في البيت اليوم ده وتاني يوم الصبح لقيت باب البيت بيخبط.. فتح سيد الباب كان واحد جارنا ومعاه الشيخ مالك امام الجامع.. قولتلهم اهلا اهلا اتفضلوا.. دخلوا وقعدوا وبدأ الكلام الشيخ مالك وقال
_ شوف يا عبدالتواب انت زي ابني انت عارف ده انا راجل كبير وعالم وفاهم كل كلمة هقولها.. انت ربنا اعطاك شفافية انك تشوف حاجات محدش يشوفها غيرك ودي حاجة مش سهلة أبداً دي مسؤولية وحمل من عند ربنا… بس للأسف انت بتعمل الي بيغضب ربنا وهيضيع الهبة دي منك
_ هبة اي ومسؤولية اي ويا تري انا بعمل اي غلط يا عم الشيخ؟
_ انت مش عاجبك كلامي انا عارف ده.. بس انا قولتلك الحقيقة وانك تطلع من القبر تحكي للناس الي شوفتوا ده انت كده بتأذيهم وبتأذي نفسك والناس الي حواليك الي بيسمعوك ومصدقين.. هياجي يوم ويدعوا عليك
_ انا مش شايف نفسي بعمل حاجة غلط يا مولانا ولو بتقولوا عليا جاهل فأنتوا الي جهلة عشان فاكرين ان في ميت هيأذيني
_ خلاص يبني احنا جهلة وهنمشي وهنسيبك بس هياجي اليوم الي هتعرف في ان احنا علي حق
قام الشيخ مالك ومشي وبدأت افكر في كلامه يعني اي انا مش قادر اصدق موضوع ان الاموات هينتقموا ده مش داخل دماغي
بعد كام ساعة.. جالي سيد وقال ان في جنازة جاية علينا من بعيد.. طلعنا انا وسيد عشان نجهز التربة.. ووصلت الجنازة ونزلوا النعش علي الارض واتفتح النعش ونزلناها القبر… وكالعادة رخيت الكفن عن وشها كانت بنت في العشرينات من عمرها مدبوحة.. لكن حصلت اكتر حاجة مرعبة شوفتها في حياتي
يتبع الجزء الثاني
مدافن الصدفي
الجزء الثاني
الجثة فتحت عينيها وبصتلي وعينيها كانت بتنزف دم وكان طالع منها صوت لا يمكن يكون يمت للبشر بصلة.. وقالت هو الي قتلها
لقيت الشاب الي معايا بيقولي مش يلا يا مولانا ولا اي وكان باين عليه الخوف
لقيت نفسي بقوله قتلتها ليه.. عملتلك اي.. رد عليا وقال قتلت مين انت اتجننت وكان رايح يخرج من القبر لكن فجأة مسك قلبه وصرخ وكان عايز يتكلم لكنه وقع جثة هامدة علي الأرض وكان مفتح ومبرق عينيه جداً.. الناس نزلت علي صراخي تحت في القبر.. لقيوا الراجل واقع وبدأوا يسألوا هو حصل اي.. طبعاً كنا خرجنا من القبر
وعرفت ان البنت دي اسمها سماح والشاب ده اسمه حسين وكانوا متجوزين.. لكن سماح كان عليها جن عاشق.. وحسين كان شايف ان دي كلها تخاريف ومفيش الكلام ده وبدأت المشاكل تحصل ما بينهم بعد ما حملت سماح والمشكلة ان حسين مش بيخلف
بس ولقيناها مقتولة تاني يوم بس هو مكنش موجود
رديت عليهم وانا منهار لا هو الي قتلها هو الي قتلها.. ردوا عليا وقالوا
انت جبت منين الكلام ده..انطق.. رديت عليهم وقولتلهم هي الي قلتلي.. هي الي قلتلي
كل الناس قالت عليا مجنون انت بتقول اي.. جثة هتتكلم وهتقول مين قتلها.. والي يقول ربنا يلطف الراجل دماغه لسعت.. ابني سيد اخدني من وسط الناس ورجعني البيت.. كنت حاسس بتعب وارهاق شديد جداً.. موقف صعب حط نفسك مكاني لو حصلك موقف زي ده هتعمل اي بذمتك مش هتتجنن؟
عدي عليا كام يوم وانا مش بنام وجتلي حمي وقعدت في البيت مش بخرج ولما بغمض عينيا كان الي حصل في اليوم ده بيعدي قدامي زي شريط الافلام
لحد ما عدي اربع ايام وكنت بدأت اتحسن وابني سيد كان بيباشر الشغل مكاني.. وسألته هو بيشوف حاجة غريبة في المقابر.. قلي لا
وفي اليوم الرابع باب البيت خبط فتح سيد
وكان شيخ البلد والشيخ مالك وناس كبيرة في البلد وقعدوا معايا علي اساس انهم جايين يطمنوا عليا
اتكلم شيخ البلد وقال
_ الاول حمدالله على السلامة احنا جايين نطمن عليك وعاوزينك في موضوع
_ خير يا حج موضوع اي
_ احنا مقدرين تعبك في الشغلانة دي وعارفين انها صعبة وانت راجل كبير يا عبدالتواب مش حمل صدمات
_ يعني اي مش فاهم!!
_احنا قررنا نريحك من الشغل شوية وفي واحد اسمه صابر هيمسك مكانك
_ لا ده لا يمكن يحصل وبعدين انا كويس ده تعب يومين وهيروح وهرجع اباشر الشغل زي الاول واحسن وسيد اهو مش مقصر
_ سيد صغير ومش حمل شغلانة زي دي وبعدين احنا جايين نبلغك يا عبدالتواب مش ناخد رأيك
_طيب واكل منين انا ومراتي وابني.. نعيش منين؟
_ تقدر تسيب المكان ده وارض الله واسعة وتشوفلك شغلانة
يلا بينا يا شيخ مالك.. يلا بينا يا رجالة
..
خرجوا وانا بقول حسبي الله ونعم الوكيل فيهم
كنت مش عارف اعمل اي ولا اتصرف ازاي
لكن الي حصل بعدها كان غريب.. جابوا واحد اسمه صابر واخد بيت وكان عايش لوحده .. استلم الشغلانة وفي اليوم ده جات جنازة كبيرة انا كنت سامع من بره لا اله الا الله وان لله وان اليه راجعون
شويه وسمعت صوت هرج ومرج وزعاق بره.. فتحت الباب وخرجت انا وسيد عشان نشوف حصل اي وهنا كانت الصدمة..صابر التربي مات
الله اعلم هو شاف اي.. هو دخل القبر لكنه شاف حاجة وصرخ ولما نزلت الناس تشوفوا لقيوا الراجل مات
الكل بدأ يخاف.. وبدأ الزعر عن الحاجات الغريبة الي بتحصل في المقابر عندنا وعرض شيخ البلد علي ناس كتير تاجي تشتغل لكنهم رفضوا وقالوا
انوا لو اخر مكان في الدنيا مش هنشتغل فيه ومكنش قدامهم غير انهم يرجعوني من تانى وفعلا رجعت الشغل وكأن المكان رافض اي حد يكمل مكاني
وفي نفس اليوم جات جنازة كبيرة لواحد كان راجع من السفر وعمل حادثة ومات وصلنا الجنازة ونزلنا النعش علي الارض ونزلنا الجثمان القبر.. اول مرة اكون خايف كدة مش عارف مالي رخيت الكفن عن وش الجثة وطلعت بسرعة من القبر مش عاوز اشوف حاجة.. خرجت والناس مشيت ورجعت البيت لكن الباب خبط فتحت الباب كان واحد وقلي
_ انت الحج عبد التواب؟
_ ايوة يبني انت مين؟
_ انا اسمي علي طالب في كلية طب وكنت عاوز حضرتك في موضوع مهم
_ اتفضل يبني
_ انا في قسم تشريح ومعايا جماعة صحابي معانا امتحان بكره وكنا عاوزين جثة عشان نذاكر عليها
_ انت بتقول اي.. انت مجنون انت عارف انت بتقول اي
_ احنا هندفع فلوس كتير بس ارجوك مترفضش احنا في اشد الحاجة للجثة دي والا مستقبلنا هيضيع
_ انا مقدرش اعمل كده يبني اعذرني اتفضل مع السلامه انا معنديش كلام تاني
_حتي لو هندفع 10الاف جنيه
انا سمعت المبلغ مكنتش مصدق وهو استغل الذهول الا انا في وطلع الفلوس.. لقيت نفسي بمد ايدي وباخد الفلوس.. معرفش انا عملت كده ازاي.. وقولتله الساعة 1 يعدي عليا عشان يكون الجو هادي
مش عارف قلقان ليه وخايف من الي هعملوا ده
علي الساعة 1 الباب خبط وكانوا اتنين منهم الشاب الي جالي من شوية
خرجت معاهم وانا خايف وقلقان وبتلفت حواليا خايف حد يشوفني
وصلت معاهم لقبر وفتحته وقولتلهم انا هنزل معاكم بس انتوا الي هتشيلوا الجثة
نزلنا كانت اخر جثة وصلت.. شلوها الشباب وطلعوا حطوها في العربيه.. ومشيوا ورجعت انا البيت.. مرعوب رميت نفسي علي السرير ونمت.. كوابيس بحلم بالجثة دي وهي بتصرخ في وشي
وقومت مفزوع مش مصدق اني عملت كده.. لكن لما قومت من النوم اكتشفت الكارثة
يتبع الجزء الثالث
مدافن الصدفي
الجزء الثالث والاخير
الشباب الي اخدوا مني الجثة امبارح عملوا حادثة وهما راجعين وماتوا.. ماتوا.. لكن الاغرب ان مفيش حاجة كانت معاهم مفيش جثة
طب ازاي.. الجثة راحت فين؟
كنت مرعوب ان حد يلاقي الجثة ودلوقتي مرعوب اكتر ومش عارف ده حصل ازاي؟
عدي اسبوع من الكوابيس المرعبة والنوم المزعج وبدأت الدنيا تهدي بشكل تدريجي ورجعت امارس شغلي واستقبل الجثث بشكل طبيعي ومكنش في اي مشكلة وبدأت احاول اتجاهل اي حاجة
لكن واضح ان الامور مكنتش هتكمل كده
في يوم كنت نايم والباب خبط مفيش حد في البيت لا مراتي ولا ابني.. قومت وفتحت الباب لكن مفيش حد.. خرجت كانت الساعة 12 الظهر مفيش حد في الشارع وكنت بسأل نفسي هي مراتي راحت فين؟
جيت اعدي الطريق لكن عربية سريعة جداً ملحقتش افاديها وخبطتني العربية محستش بنفسي غير وانا في المستشفى وفي الم رهيب فتحت عينيا علي اكتر منظر مرعب شوفتوا في حياتي
الجثة الي اختفت ايوة جثة الشاب كانت واقفة علي رجليها وكانت بتقطع رجلي… الم رهيب صرخت باعلي صوت ولكن مفيش حد سمعني
وفوقت عشان الاقي الحلم حقيقة رجلي اتقطعت واتقلي ان الحادثة اثرت علي رجلي وكان لازم تتقطع.. مكنتش عارف اعمل اي ولا اتصرف ازاي
حسيت ان ده عقاب ربنا ليا عشان الجثة الي انا بعتها وبعت معاها ضميري.
خلص عبد التواب التربي كلامه وقال لسه في حاجات تاني حصلت بس الوقت اتأخر.. روح دلوقتي وعدي عليا بكرة عشان اكملك حصل اي
..
قومت ومشيت من عنده مسجل كل حاجة حكاها علي تليفوني
فكرت واخدت قرار اني هقسم القصة علي جزئين.. هسلم الاول وهرجع بكرة عشان اسمع منه الباقي.. وصلت الجريدة وانا واخد القرار ده
وسلمت التحقيق الصحفي الي بعد المراجعه نال اعجاب الجميع حتي مديري في الشغل الي اعجب جداً بالتحقيق ده وتوقع انه يعمل ضجة كبيرة
وتم نشر التحقيق الصحفي تحت عنوان مقابر الصدفي.. التربي يتحدث عن احداث مرعبة داخل القبر
مقدرش اقولكم.. الناس كانت عاملة ازاي
كنت متوقع النجاح الكاسح ده والي بيه هرجع تاني للمقابر عشان اسمع باقي الحكاية
خصوصا ان الناس فعلاً عاوزة تعرف الباقي ومعظم الاراء ارجع واعرف حصل اي تاني.. عاوزين نعرف باقي الحكاية.. اتصرفلي مكافأة وكنت فرحان جداً بكلام مديري ليا والي كان بيحفزني بشكل كبير.. عدي 3 ايام وفعلا قررت ارجع المقابر تاني عاوز اعرف اي الي حصل بالظبط عشان الجزء التاني من القصة
وصلت بيت عبد التواب التربي وخبطت علي الباب واتفتح
ازيك يا سيد.. اومال والدك فين؟
_ والدي.. والدي مات يا حسن مات وسبلك رسالة قبل ما يموت.. بيقولك كفاية الي عرفته وروح بيتك ومتسألش تاني في الموضوع ده
_ احكيلي والدك مات ازاي يا سيد ده كان معايا امبارح
وبدأ سيد يحكي الي حصل.. انا مكنتش عاوزك تاجي تاني انت السبب في موت ابويا
لو مكنش فضولك قتلك اوي مكنش حصل كل ده
_ وحد الله يا سيد ده قدره.. واجل وربنا اراد كده
_ ونعم بالله يا استاذ
_ احكي يا سيد اي الي حصل؟
_ بعد ما انت مشيت ابويا دخل عشان ينام وانا كنت سهران شوية.. الباب خبط فتحت كان راجل وشكله غريب عن بلدنا وقلي انه عاوز تربة عشان والده اتوفي.. وقال انه غريب عن البلد وان بلده بعيدة وملهمش حد.. وقال انه هيدفع فلوس كتير مقابل تربة فاضية
عشان يا استاذ حسن احنا مش مقابر صدقة كلها مقابر عائلات
المهم ان والدي صحي علي صوت الراجل وقام وقاله.. تحت امرك يا استاذ شوف انت هتقدر تدفع كام وانا هتصرفلك في تربة
الراجل دفع مبلغ محترم الصراحة وقال انه هيروح يجيب الجثمان بتاع والده وهيرجع
طلبت من ابويا انه يقعد يرتاح وانه هنضف قدام التربة وهنزل الجثة مع الراجل.. لكن ابويا رفض وقلي لا يبني انا هاجي معاك وصمم علي ده
واحنا في الطريق للتربة كنت ملاحظ علي والدي انه مدايق او مهموم
فسألته
_ مالك يا ابويا في حاجة ولا اي؟
_ لا يبني مفيش بس عاوز اطلب منك طلب
_اطلب يابا
_عاوزك تخلي بالك من والدتك ومتزعلهاش وعاوزك كمان لو جيه الصحفي الي اسمه حسن ده تاني تمشيه وتقوله كفاية الي عرفتوا
_ انت بتقول الكلام ده ليه.. انا مش فاهم حاجة !
_ مش مهم.. مش مهم تفهم المهم تعمل الي بقولك عليه
_ حاضر.. حاضر هعمل الي قولتلي عليه
المهم انه بعد نص ساعة كدة وصلت الجنازة وفعلا مكنش فيها ناس كتير.. نزلوا النعش علي الارض وانا صممت اني هنزل مع الراجل القبر عشان ابويا كان واضح عليه التعب جداً ونزلت القبر.. حطينا الجثمان وخرجنا بس ملقتش ابويا فضلت ادور عليه فكل حتة وانده عليه لدرجة اني رجعت الاوضة عشان ادور عليه لكني ملقتهوش.. ورجعت تاني للقبر عشان اسمعوا بينادي عليا من جوه القبر وبيقول انت فين يا يبني؟
انت فين يا سيد؟
رديت عليه وقولتله انت بتعمل اي تحت.. اطلع بسرعة
جاي يخرج وهو بيقول انت طلعت امتي انا.. اه ااااااه
صرخ بعلو صوته ونا نزلت القبر علي صرخته لقيتوا ميت وماسك قلبه وفاتح بوقه علي الأخر وعينيه وكأن شاف حاجة صعبة قبل ما يموت
خبطت علي بيوت الناس كلها.. والكل ساعدني عشان نخرج جسمانه من القبر وغسلناه وكفناه وادفن يا استاذ حسن.. ابويا مات
_اهدي وصلي علي النبي كده.. كلنا هنموت.. البقاء لله وشد حيلك، انا همشي خليك مرتاح
وقررت ارجع بعد ما سمعت الحقيقة لكن وانا معدي من قدام قبر مفتوح سمعت صوت واحد بيثتغيث ان حد يلحقه.. قربت من القبر ودخلته وكانت المفاجأة.. القبر ده الي ادفن في عمي هو فاضي ازاي؟ والي فتحه اصلا؟ والصوت ده جاي منين؟
الحقيقة ملحقتش افكر عشان خبطة جامدة على دماغي فقدت بسببها الوعي
وفوقت وياريتني ما فوقت.. جثة عمي كانت قدامي والكفن متقطع وباب القبر كان مقفول والقبر غرقان في الضلمة
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم… اعوذ بالله من الشيطان الرجيم… خرجت تليفوني وسجلت عليه كل حاجة وانا جوه القبر عشان لو مت حد يسمع التسجيل ويعرف الي حصلي.. وفضلت اعافر واخبط علي باب القبر واصرخ واقول انا مش ميت طلعوني.. انا عايش عايش
خلص التسجيل هنا ولما سألت عن الشخص الي مسجل الكلام ده عرفت انه مات جوه القبر بعد ما اهلوا قلبوا عليه الدنيا.. ولقيوه ميت وعلى وشه اشد علامات الفزع والرعب
دنيا وفيها حاجات غريبة كتير وملهاش تفسير ولا تخطر على عقل بشر ولكن في الاخر هي تسمع وهناك من يصدق وهناك من يكذب وهناك من يحصن نفسه بذكر الله
تمت
محمود الأمين

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى